Opdrachtgevers kunnen méér impact maken dan ze denken

Opdrachtgevers kunnen méér impact maken dan ze denken

De transitie naar een klimaatneutrale en circulaire woon- en leefomgeving valt of staat nog steeds met de intrinsieke motivatie van wie daar mee aan de slag gaat. Of het nu gaat om bestuurders, beleidsmakers of individuele medewerkers in de uitvoering. Op alle niveaus vind je mensen die op de een of andere vinden dat het anders kan en vooral anders moet: duurzamer, energieneutraal én circulair. Maar bijvoorbeeld ook productiever, goedkoper en met minder hinder.

Voor velen van hen gaat het allemaal nog lang niet snel genoeg. Naar mijn idee hebben opdrachtgevers voor een groot deel de versnellingssleutel in handen. Immers, zij kunnen echt impact maken door de juiste uitvragen te stellen. Door bijvoorbeeld de ambities op het vlak van duurzaamheid of een seriematige aanpak in prestatie-eisen en gunningscriteria te vertalen. Vervolgens is het aan de markt om die te verwerken in een aantrekkelijke aanbieding.

Tegelijkertijd bespeur ik bij veel opdrachtgevers toch nog een zekere angst en terughoudendheid om ambitieuze eisen te stellen. Dan wordt er bijvoorbeeld gezegd: ‘dat de markt nog niet zo ver is’. Terwijl er in het land al tal van voorbeelden zijn op het gebied van biobased en circulair gebouwde woningen en kantoren. En de markt zegt weer op hun beurt: ‘we kunnen niet leveren omdat niemand het vraagt.’ Dus die houtgreep waarin we elkaar houden moeten we toch zien te doorbreken.

Ik begon deze column met de opmerking dat de transitie valt of staat met de persoonlijke motivatie. Bij De Bouwcampus praten we met bestuurders van woningcorporaties die echt iets willen realiseren en inmiddels ook wel heel goed weten dat ze impact kunnen maken. Tegelijkertijd lopen ze allemaal tegen dezelfde obstakels in de uitvoering op. Door deze ervaringen met elkaar te delen ontstaat het besef dat ze niet alleen aan het worstelen zijn. Opdrachtgevers moeten elkaar daarom meer over dit onderwerp opzoeken. En vervolgens ook samen in gesprek met aanbieders over de hoogte van de ambitie die zij in hun eigen eisen stoppen. Impact maak je namelijk vooral ook met elkaar.


 Deze column verscheen op maandag 22 mei in Dagblad Cobouw

Lees meer: