Centrale bediening van bruggen en sluizen in Noord-Holland: succes door samenwerking

Centrale bediening van bruggen en sluizen in Noord-Holland: succes door samenwerking

Provincie Noord-Holland laat vijfentwintig bruggen en sluizen aansluiten op de bedieningscentrale in Heerhugowaard. Deze aanpak, die meerdere bruggen en sluizen tegelijk moderniseert, blijkt een succesvolle oplossing voor de groeiende uitdagingen in het beheer van infrastructuur. “We waren op zoek naar een manier om efficiënter en voorspelbaarder om te gaan met de opgave van onze objecten,” vertelt projectmanager Gerrit Jansen (Provincie Noord-Holland). “Door kennis en ervaring te bundelen, konden we een voorspelbare, seriematige aanpak ontwikkelen die resulteerde in kostenbesparingen, een hogere kwaliteit en veiligere bruggen en sluizen.”

De provincie Noord-Holland koos ervoor om de bediening van de bruggen en sluizen vanuit één centrale locatie te sturen, wat niet alleen de doorstroming van het verkeer verbetert, maar ook leidt tot aanzienlijke efficiëntievoordelen. De provincie koos ervoor om dit seriematig aan te pakken. Het idee achter de seriematige aanpak om deze opgave aan te pakken is simpel: meerdere objecten tegelijk aanpakken, waardoor de organisatie- en werkdruk wordt verlaagd en de uitvoerbaarheid van projecten wordt verbeterd.

“Dit was een bewuste keuze,” legt Jansen uit. “We wilden de complexiteit van iedere brug of sluis loslaten en gezamenlijk werken aan de integrale aanpak van meerdere objecten. Dit creëerde ruimte voor innovatie en verbeterde communicatie tussen alle betrokkenen. Een belangrijke pijler was om niet te focussen op contracten, maar op de samenwerking met onze partners, de menskant en hun expertise.” Deze nieuwe werkmethodes brachten de provincie in contact met partners zoals Yunex Traffic en Istimewa Elektro, die hun deskundigheid inzetten om het project te realiseren.

Praktische en slimme adviezen

Bij het kiezen van partners keek de provincie Noord-Holland niet alleen naar prijs, maar ook naar samenwerking en adviserend vermogen. “We zochten partijen die actief meedachten over de uitvoering en bereid waren hun kennis te delen,” vertelt Jansen. “Dit leidde niet alleen tot het opstellen van gezamenlijke risico- en financieel beheersplannen, maar ook het delen van slimme, praktische adviezen. Praktische, slimme adviezen vanuit ervaring werden in de praktijk veel meer gewaardeerd dan theoretische benaderingen. Dat maakte het project echt anders dan andere aanbestedingen,” voegt Jansen toe.

Flexibiliteit en transparantie

De samenwerking met Istimewa en Yunex Traffic bleek bijzonder succesvol, vooral door de flexibiliteit en inhoudelijke deskundigheid die zij meebrachten. “Als er zich problemen voordeden, zoals de gevolgen van de oorlog in Oekraïne of leveringsproblemen, stond Istimewa klaar om met ons mee te denken en oplossingen te vinden. Dit zorgde ervoor dat we de planning konden blijven volgen,” zegt Jansen. “Flexibiliteit en transparantie waren essentieel voor het succes van dit project. We deelden alles: van uurprijzen tot inkoopkosten en marges. Zonder die lange-termijnrelatie zou dit niet mogelijk zijn geweest.”

Uitdagingen

Zoals bij elk groot project waren er ook struikelblokken. Een belangrijke uitdaging was het vast houden aan de strakke planning. Het wereldwijde tekort aan materialen, zoals PLC’s (digitaal computersysteem dat wordt gebruikt voor het besturen en automatiseren van machines) bracht vertragingen met zich mee. Toch werd er een oplossing gevonden: door met Istimewa afspraken te maken over overblijvende materialen, durfde we via verschillende kanalen in te kopen. “We moesten wel flexibel zijn, maar ook vasthouden aan onze doelstellingen. Iedere tegenslag werd samen opgelost,” legt Jansen uit.

Daarnaast was er aan het begin van het project ook ruimte voor innovatie, maar dit moest wel binnen de strikte planning passen. “Innovatie, zoals de pragmatische toepassing van de Machinerichtlijn dat zelfs heeft geleid tot een nieuwe CROW-handreiking, kan alleen worden doorgevoerd als deze zich over meerdere objecten uitbetaalt en tijdig wordt opgepakt. Daardoor wordt het proces niet verstoort. Het is belangrijk om de juiste balans te vinden tussen efficiëntie en innovatie. Soms moet je keuzes maken om het werkproces niet te verstoren en is het beter niet te innoveren.”

Terugblik op de samenwerking

Als men terugkijkt op de samenwerking, is er grote tevredenheid over het bereikte resultaat. Het project heeft niet alleen de beoogde kostenbesparingen gerealiseerd, maar ook een cultuur van samenwerking en transparantie geïntroduceerd. “De continuïteit van het projectteam was een van de grootste succesfactoren. De betrokkenheid van het team was enorm, waardoor er sprake was van grote continuïteit,” zegt Jansen. De gezamenlijke focus op het behalen van het doel zorgde voor een positieve werkcultuur en een succesvolle afronding van het project.

Conclusie

Het project van de centrale bediening van bruggen en sluizen in Noord-Holland is een voorbeeld van hoe seriematig werken, in combinatie met duurzame samenwerking en kennisdeling, kan leiden tot betere resultaten. Door meerdere objecten tegelijkertijd aan te pakken, wordt niet alleen de efficiëntie en voorspelbaarheid verbetert, maar wordt ook ruimte gecreëerd voor innovatie en duurzame oplossingen.

Meer weten over dit project en hoe het bundelen van kennis en expertise de sleutel is tot succes in de infrastructuursector. Meld je dan aan voor de TransitieMotor op 11 juni. Aanmelden kan via deze link.