De Bouwcampus
  • Trajecten
  • Nieuws
  • Agenda
  • Over Ons
    • Missie
    • Werkwijze
    • Community
      • Team
      • Partners
      • Deelnemers
  • Vacatures
  • Contact
De Bouwcampus
  • Trajecten
  • Nieuws
  • Agenda
  • Over Ons
    • Missie
    • Werkwijze
    • Community
      • Team
      • Partners
      • Deelnemers
  • Vacatures
  • Contact

Richard Pijpelink over de kracht van een gelijkwaardige samenwerking

Richard Pijpelink over de kracht van een gelijkwaardige samenwerking

Richard Pijpelink (Managing Director Istimewa) werkt samen met de Provincie Noord-Holland aan een indrukwekkend staaltje samenwerking in de natte infra. “De klik was er meteen, en wat er werd beloofd, is ook waargemaakt,” vertelt hij daarover. Samen met de provincie werkt Istimewa aan het seriematig automatiseren en renoveren van bruggen en sluizen in de provincie. En in de Transitiemotor op 11 juni komt hij daarover vertellen.

De basis voor de samenwerking werd gelegd na een eerdere aanbesteding van de provincie in 2016. Destijds waren de verwachtingen en werkwijzen van de betrokken partijen nog niet optimaal op elkaar afgestemd. “Dat leverde waardevolle lessen op,” blikt Richard terug. “Voor beide partijen werd duidelijk dat een andere aanpak nodig was.”

Toen er enkele jaren later opnieuw een aanbesteding werd uitgeschreven, werd al snel duidelijk dat de provincie deze kans greep om het anders te doen. “Wat mij opviel, was de oprechte intentie van Provincie Noord-Holland om echt in te zetten op samenwerking. We hebben veel gesprekken gevoerd met de directie, en daaruit sprak een duidelijke koerswijziging. Voor mij was dat het moment waarop ik dacht: dit wil ik, hier geloof ik in.”

Waargemaakte beloftes

De beloftes die toen zijn gedaan, zijn volgens Richard waargemaakt. “We werken met korte lijnen, hebben een goede overlegstructuur en zetten het projectresultaat steeds centraal. Het is echt een samenwerking geworden, geen wij-zij-verhaal. Dat heeft alles te maken met hoe het contract is opgezet. We kregen binnen de raamovereenkomst ruimte om zelf de scope van het werk te bepalen, ontwerpen en plannen te maken en risico’s in te schatten. Zo begin je goed voorbereid aan het werk, en dat werkt. Het resultaat is een schaalbare aanpak waarmee de provincie de V&R-opgave structureel en toekomstgericht aanpakt.”

Zo koos de provincie voor een seriematige aanpak, waarbij bruggen en sluizen in samenhang worden aangepakt. “Dat past ons als een jas,” vertelt Richard. “Als de aanpak klopt en de uitvoering praktisch is ingericht, kun je daar enorm succesvol mee zijn. Binnen het projectteam en de directielagen is echt sprake van gelijkwaardigheid. En alle prikkels die tegen het gezamenlijke resultaat inwerken, zijn eruit gehaald.”

Een belangrijk onderdeel van het succes is volgens Richard dat er ruimte is voor zogenoemde meekoppelkansen. “We kijken continu: als we hier toch aan het werk zijn, kunnen we dan iets extra’s meenemen? Dat stimuleert eigenaarschap bij onze mensen. Ze willen iets moois achterlaten, niet het minimale doen. Dat enthousiasme werkt aanstekelijk.”

Snel schakelen

Voor Istimewa is het ook een manier van werken die goed aansluit bij hun eigen organisatie. “We hebben alles in huis, van tender tot ontwerp, van uitvoering tot engineering. Met een compact, flexibel team kun je veel aan. Onze mensen zijn gewend verschillende petten op te zetten. Zo kunnen we snel schakelen, zonder telkens nieuwe mensen aan te trekken.”

De uitdaging bij seriematig werken ligt volgens Richard in het vasthouden van de energie. “Het is een langlopend traject, en na de tweede of derde brug kun je denken: dit kunstje kennen we wel. Maar dan moet je juist scherp blijven. Hoe blijf je gemotiveerd, benut je ieders talent en geef je ook jong talent de kans om in te stappen en te groeien?”

Vertrouwen en eigenaarschap

Wat de samenwerking met de Provincie Noord-Holland in zijn ogen echt bijzonder maakt, is het onderlinge vertrouwen. “Vertrouwen is niet te koop, dat moet je opbouwen. Door te doen wat je zegt en te zeggen wat je doet ontstaan er geen verassingen. Daarnaast organiseren we samenwerkingsdagen en investeren we tijd om elkaar te leren kennen. Als het op één samenwerkingslaag misgaat, heeft dat impact op het hele project. Daarom bespreken we signalen meteen. Korte lijnen, dat maakt het verschil.”

Zijn ervaringen met deze wijze van werken heeft voor hem de lat hoog gelegd voor toekomstige projecten. “Ik ben verwend, zo voelt het echt. Alles liep zoals je hoopt dat het loopt. Daarom ben ik nu ook kritischer bij nieuwe contracten. Ik wil dit niveau van samenwerking evenaren. Dat betekent: vooraf bespreken hoe je met tegenslagen omgaat, kijken of de opdrachtgever echt wil meedenken en of het contract ruimte biedt.”

Zijn boodschap voor de sector is dan ook helder: “Stop met traditionele aanbestedingen. Ze kosten te veel tijd, geld en menskracht. Kies voor raamovereenkomsten, selecteer op competentie en samenwerking in plaats van op prijs. En durf het gesprek aan te gaan over hoe je echt samenwerkt.”

Meer weten over dit project en hoe het bundelen van kennis en expertise de sleutel is tot succes in de infrastructuursector. Meld je dan aan voor de TransitieMotor van 11 juni. Aanmelden kan hier.

< Vorige Volgende >

Aanjager van transitie

Binnen drie maatschappelijke opgaven zet De Bouwcampus verschillende transitietrajecten op:

  • Vervanging & Renovatie Infrastructuur

  • Verduurzaming Gebouwen & Omgeving

  • Herinrichting Stedelijke Ondergrond

Over De Bouwcampus

Bekijk vraagstukken met een andere blik samen met betrokkenen binnen en buiten de bouwsector.

  • Waarom De Bouwcampus?

  • Unieke werkwijze

  • De mensen die het doen

  • De Bouwcampus in Beeld 2024

  • Contact

Stichting De Bouwcampus is een netwerkorganisatie zonder winstoogmerk. De stichting bestaat dankzij financiële en in kind bijdragen van overheden en bedrijven.

Kunstwerken duurzaam in hun kracht

Vervanging & Renovatie Infrastructuur

Ontwikkelen en toepassen van een innovatieve aanpak om de omvangrijke vervangings- en renovatieopgave van infrastructuur duurzaam, betaalbaar en met acceptabele hinder te realiseren.

Om Nederland op rolletjes te laten lopen, moeten we de komende jaren hard aan de slag met vervanging en renovatie (V&R) van de infrastructuur. Dat is een enorme opgave, omdat de mensen en middelen ook nodig zijn voor de woningbouwopgave, energietransitie en klimaatadaptatie. Daarbij moet het ook nog eens op een duurzame en betaalbare manier en is het de bedoeling dat tijdens deze operatie alles het gewoon blijft doen en Nederland doordraait. Hoe we dat moeten doen? Daarop richt zich de opgave Vervanging & Renovatie Infrastructuur.

Met de focus op seriematig

In de infrastructuur zijn opdrachtgevers en uitvoerders van oudsher gewend om project voor project te werken. Er komt echter een golf van duizenden kleinere en grotere te vervangen of te renoveren bruggen, viaducten, sluizen en gemalen op ons af. Om dit binnen de maatschappelijke opgaves als klimaat, stikstof en woningtekort aan te kunnen, moeten we naar een andere manier van werken. De Bouwcampus richt zich op een meer seriematige aanpak. We moeten meer standaardiseren, meerdere kunstwerken in één aanbesteding naar de markt brengen en meer industrialiseren. 

Zo’n seriematige aanpak heeft op zowel opdrachtgevers als opdrachtnemers een grote impact. In de Open Leeromgeving Seriematige Aanpak V&R zijn we met dit vraagstuk bezig. Kijk voor meer informatie op het V&R Transitie Dashboard.

Lopende transitietrajecten

Vervanging & Renovatie Infrastructuur
Innovatieve aanpak voor de omvangrijke vervangings- en renovatieopgave van infrastructuur is noodzakelijk

Contactpersoon

Harald Versteeg

Transitiemanager

Focus, vaart en impact

Binnen drie maatschappelijke opgaven richten we transitietrajecten in voor vraagstukken met een brede basis van vraageigenaren.

Over de opgaven
Gebouwen bestendig voor de toekomst

Verduurzaming Gebouwen & Omgeving

Doorbraken realiseren om de transitie naar een toekomst­bestendige en CO2-neutrale gebouwen­voorraad te versnellen. Voor utiliteitsbouw, woningbouw, nieuwbouw en bestaande bouw.

In 2050 CO2-neutraal, dat is de klimaatdoelstelling waar we als samenleving voor staan. De Nederlandse bouwsector speelt een belangrijke rol bij deze enorme opgave. Enerzijds is dit een energieopgave waarbij ruim 7 miljoen woningen en 1 miljoen utiliteitsgebouwen moeten worden getransformeerd tot energiezuinige gebouwen met duurzame elektriciteits- en warmtevoorzieningen. Anderzijds is reductie en verandering van ons grondstoffengebruik nodig voor de overgang naar een circulair bouwproces.

Het realiseren van deze duurzaamheidsambities kan alleen met een integrale en gebiedsgerichte aanpak. Zo vragen alleen al warmte- en koelsystemen en de opwekking van energie om lokaal maatwerk en het bij elkaar brengen van belanghebbenden. Daarnaast vereisen deze transities nieuwe businessmodellen en andere manieren van samenwerken.

We onderzoeken hoe we binnen de bouwsector een voortvarende start van de verduurzamingsopgave kunnen bewerkstelligen en voorwaarden voor opschaling en uitrol kunnen creëren. Door te leren van technische en organisatorische innovaties, door ervaring op te doen met wat kosteneffectief is en door na te gaan wat in verschillende situaties praktisch haalbaar is. 

Lopende transitietrajecten

Adaptief en flexibel vastgoed
Gebruikersgerichte, toekomstbestendige werkplekken
Circulaire Herinrichting
Circulariteit als vanzelfsprekendheid
Co2-neutrale woningrenovatie
Innovatietraject CO2-neutrale woningrenovatie
Industrialisatie woningbouw
Versnelling en opschaling van geïndustrialiseerde nieuwe woningen
Materialen met Toekomst
Biobased/hout in gebouwen tot 5 lagen hoog
Vernieuwde energie voor vastgoed
Gebiedsgerichte energiesystemen in praktijk brengen

Contactpersonen

Atto Harsta

Transitiemanager

Rob Konings

Transitiemanager

Focus, vaart en impact

Binnen drie maatschappelijke opgaven richten we transitietrajecten in voor vraagstukken met een brede basis van vraageigenaren.

Over de opgaven
Overvolle ondergrond in orde

Herinrichting Stedelijke Ondergrond

Innovatieve, betaalbare oplossingen creëren waardoor de ruimte in de ondergrond effectief wordt benut en het wél allemaal past. Met zo min mogelijk overlast. Een geweldige uitdaging.

Straten in steden liggen nu al regelmatig open vanwege het beheer en onderhoud van de ondergrondse infrastructuur. Werkzaamheden voor riolering, kabels, leidingen en bestrating worden los van elkaar gerealiseerd zonder rekening te houden met het totaal aan wensen. Met ingrepen voor de energietransitie en klimaatverandering zullen binnensteden nog vaker openliggen. Er is een systeemsprong nodig om alle ambities te realiseren.

Nederland verspilt miljarden euro’s als we nu niet toekomstbestendig handelen. In de steden en in de ondergrond hangt alles met alles samen. We zoeken daarom naar een integrale oplossing voor de ondergrondse opgaven die minimale overlast bij aanleg, beheer en onderhoud geeft, die niet duurder uitpakt dan de huidige werkwijze en die toekomstbestendig is.

Lopende transitietrajecten

Praktijkprogramma Herinrichting Stedelijke Ondergrond
Herinrichten van de ondergrond met een aantal lokale coalities op een toekomst-vaste manier

Contactpersoon

Focus, vaart en impact

Binnen drie maatschappelijke opgaven richten we transitietrajecten in voor vraagstukken met een brede basis van vraageigenaren.

Over de opgaven
Aanjager van transitie

De Bouwcampus

De Bouwcampus jaagt transities aan binnen drie complexe, urgente maatschappelijke opgaven

Binnen drie maatschappelijke opgaven richten we transitietrajecten in voor vraagstukken met een brede basis van vraageigenaren. Daarmee zorgen we voor de gewenste schaalsprong. Oplossingen die ontstaan, zijn gericht op opschaling, repeteerbaarheid en versnelling. Kansrijke ideeën toetsen we in praktijkomgevingen. Alle inzichten delen wij open en transparant.

Vervanging & Renovatie Infrastructuur

Ontwikkelen van een innovatieve aanpak om de omvangrijke vervangings- en renovatieopgave van infrastructuur duurzaam, betaalbaar en met zo min mogelijk hinder te realiseren.

Lees meer

Verduurzaming Gebouwen & Omgeving

Doorbraken realiseren om de transitie naar een toekomst­bestendige en CO2-neutrale gebouwen­voorraad te versnellen. Voor utiliteits- en woningbouw, zowel nieuwe als bestaande gebouwen.

Lees meer

Herinrichting Stedelijke Ondergrond

Innovatieve, betaalbare oplossingen creëren waardoor de ruimte in de ondergrond effectief wordt benut en het wél allemaal past. Met zo min mogelijk overlast. Een geweldige uitdaging.

Lees meer

Focus, vaart en impact

Binnen drie maatschappelijke opgaven richten we transitietrajecten in voor vraagstukken met een brede basis van vraageigenaren.

Lopende transitietrajecten

Adaptief en flexibel vastgoed
Gebruikersgerichte, toekomstbestendige werkplekken
Circulaire Herinrichting
Circulariteit als vanzelfsprekendheid
Co2-neutrale woningrenovatie
Innovatietraject CO2-neutrale woningrenovatie
Industrialisatie woningbouw
Versnelling en opschaling van geïndustrialiseerde nieuwe woningen
Materialen met Toekomst
Biobased/hout in gebouwen tot 5 lagen hoog
Platform CB'23
Platform CB'23 streeft ernaar om vóór 2023 bouwsector-brede afspraken op te stellen over circulair bouwen
Praktijkprogramma Herinrichting Stedelijke Ondergrond
Herinrichten van de ondergrond met een aantal lokale coalities op een toekomst-vaste manier
Verbouwstromen
Realiseren van opschaalbare en voorspelbare renovatiestromen
Vernieuwde energie voor vastgoed
Gebiedsgerichte energiesystemen in praktijk brengen
Vervanging & Renovatie Infrastructuur
Innovatieve aanpak voor de omvangrijke vervangings- en renovatieopgave van infrastructuur is noodzakelijk

Archief

Balans wonen en werken
Oplossingen voor wonen in industriële gebieden
Bruggen en Sluizen
Road map 1: De Bouwagenda
Circulair Grondstoffencluster
Transitietraject voor een duurzaam industrieel ecosysteem
Circulaire Infra Community
InnovA58: Eerste circulaire snelweg
Dutch Coastline Challenge
Samen werken aan een veilige Nederlandse kust
Emissieloos bouwen
Samen werken aan bouwen zonder uitstoot
Funderingsherstel bij woningcorporaties
Funderingsherstel makkelijker, duurzamer en goedkoper maken
Grip op de Maas
Vervangingsopgave Grip op de Maas
Hergebruik Kunstwerken
Transitietraject over hergebruik als het nieuwe normaal
Herhuisvestingsopgave Politie
Gezamenlijk op zoek naar een nieuwe herhuisvestingsstrategie voor de politie
Materialen met Toekomst: Hout in de GWW
Over het gebruik van hout in de grond-, weg- en waterbouw
Materialen met Toekomst: Hout in Utiliteit
Transitietraject over het gebruik van hout in utiliteitsbouw
Multiwaterwerk
Op weg naar de slimste sluis van de wereld
Omgevingswet
Werken in de geest van de omgevingswet
Open leeromgeving circulaire viaducten en bruggen
Gezamenlijke aanpak voor afspraken over circulaire viaducten en bruggen
Portfolioaanpak Bruggen
Naar een uniforme werkvorm voor vervanging en renovatie
Portfolioaanpak Sluizen
Kennis- en innovatieagenda sluizen
Stroomversnelling bruggen
De komende jaren is er een enorme vervangings- en renovatieopgave
Toekomst Noordersluis
In co-creatie ideeën genereren voor nieuwe bestemming Noordersluis
Versnellingsopgave renovatie woningen
Versnellingsopgave renovatie bestaande particuliere woningen Zaanstad
Vol onder Maaiveld
Op zoek naar integrale oplossingen voor de stedelijke ondergrond
Vraagbundeling woningcorporaties
Samen goedkoper, sneller en duurzamer de markt benaderen
Die kunstwerken moeten er komen

Brugdialogen

De Bruggenstichting, CROW, Platform WOW en De Bouwcampus merken op dat er behoefte is aan een bruggendialoog.

De uitdagende en omvangrijke opgave om de Nederlandse civiele kunstwerken te renoveren en vervangen is iets waar we samen nog decennia mee bezig zijn. Om dit als overheid en markt aan te kunnen is het gesprek hierover van groot belang.

Tijdens de online Brugdialogen komen vraagstukken, ideeën, oplossingen en fails aan bod die jou en jouw collega’s door heel Nederland helpen. Laten we er met zijn allen naar streven om zo veilig, efficiënt en duurzaam mogelijk te werken. Want die (gerenoveerde) kunstwerken moeten er komen.

Veel bruggen, maar ook sluizen, viaducten, duikers etc. zijn gebouwd in de jaren 50-60-70 van de vorige eeuw en naderen het einde van hun technische levensduur, waardoor assetbeheerders en -eigenaren geconfronteerd worden met een ingrijpende en kostbare uitdaging. Willen we deze opgave op tijd, veilig, efficiënt en duurzaam uitvoeren, dan is het van belang dat alle betrokken beheerders en marktpartijen met elkaar samenwerken en kennis uitwisselen.

Organisatoren

  • Anita Baas (TU Delft)
  • Marco Hofman (Provincie Noord-Holland)
  • Fred Westenberg (De Nederlandse Bruggenstichting)
  • Jos Wessels (Kennisplatform CROW)
  • Romana Oosterbeek (Platform WOW)

Verslagen

  • Verslag brugdialogen | eerste sessie (juni 2020)
  • Verslag brugdialogen | tweede sessie (juli 2020)
  • Verslag brugdialogen | derde sessie (augustus 2020)
  • Verslag brugdialogen | vierde sessie (september 2020)
  • Verslag brugdialogen | vijfde sessie (oktober 2020)
  • Verslag brugdialogen | zesde sessie (november 2020)
  • Verslag brugdialogen | zevende sessie (januari 2021)
  • Verslag brugdialogen | achtste sessie (februari 2021)
  • Verslag brugdialogen | negende sessie (maart 2021)
  • Verslag brugdialogen | tiende sessie (april 2021)
  • Verslag brugdialogen | elfde sessie (mei 2021)
  • Verslag brugdialogen | twaalfde sessie (juni 2021)
  • Verslag brugdialogen | dertiende sessie (september 2021)
  • Verslag brugdialogen | veertiende sessie (oktober 2021)
  • Verslag brugdialogen | zestiende sessie (januari 2022)
  • Verslag brugdialogen | Gebundeld aanbesteden in de infra (februari 2022)
  • Verslag brugdialogen | Beveiligen van onze bruggen in onzekere tijden (maart 2022)
  • Verslag brugdialogen | Highlights Infra5daagse (mei 2022)

Lopende transitietrajecten

Vervanging & Renovatie Infrastructuur
Innovatieve aanpak voor de omvangrijke vervangings- en renovatieopgave van infrastructuur is noodzakelijk

Focus, vaart en impact

Binnen drie maatschappelijke opgaven richten we transitietrajecten in voor vraagstukken met een brede basis van vraageigenaren.

Over de opgaven

Privacyverklaring

Nieuwsbrief