‘Aanbestedingsregels geen belemmering voor seriematig aanbesteden’
Kamerleden laten zich informeren
ProRail en Rijkswaterstaat zeggen dat aanbestedingsregels het lastig maken om infrastructuur efficiënt te onderhouden. Ze zien langdurige contracten en seriematige opdrachten als oplossing, maar er is toch nog de nodige angst om er vol op in te zetten. Volgens Theo Winter bestuurslid van De Bouwcampus en COO bij Dura Vermeer is het belangrijk dat partijen meer gaan samenwerken.
Het aanbesteden van infrastructuurprojecten stond afgelopen week centraal tijdens een rondetafelgesprek van de vaste Tweede Kamercommissie voor Infrastructuur & Waterstaat. Onder leiding van Tweede Kamerlid Peter de Groot ging de commissie in gesprek met directies van bouwbedrijven en beheerders. De Nederlandse infrastructuur veroudert snel, en beheerders kampen met tekorten. Rijkswaterstaat en ProRail willen het onderhoud versnellen en efficiënter maken. Aanwezigen, zoals Hans Dussel (Rijkswaterstaat) en John Voppen (ProRail), beamen de urgentie, maar men verschilt van mening over de aanpak.
ProRail en Rijkswaterstaat wijzen op belemmeringen door aanbestedingsregels. Serieopdrachten of langdurige contracten zouden de efficiëntie verhogen, volgens experts zijn die al mogelijk binnen de huidige regels. Toch heerst er voorzichtigheid; sommige opdrachtgevers zien serie-aanbesteding als risicovol, uit angst om regels te overtreden. Dit leidt tot een "angstcultuur" waarin men risico's mijdt, aldus hoogleraar Fredo Schotanus.
Verkennen
Maar niet overal. Zo werken in Noord-Holland provincie en gemeenten samen om seriematig aanbesteden te verkennen. De regio wil beginnen met data verzamelen en ‘families’ vormen van dezelfde type kunstwerken. Daaruit kunnen bijvoorbeeld standaard monitoringsmethodes rollen en gestandaardiseerde bouwonderdelen. Vervolgens is het de bedoeling dat het werk in groepen wordt aanbesteed. Theo Winter COO bij Dura Vermeer en tevens bestuurslid van De Bouwcampus denkt dat de bereidheid tot samenwerking hier cruciaal is. Hij bracht vier punten naar voren. “Stel duidelijke en maatschappelijk relevante lange termijn doelen en creëer urgentie. Programmeer gezamenlijk portfolio’s van gelijksoortige objecten en budgetteer zo ook. Voer samen uit en erken de onzekerheden behorende bij Vervanging en Renovatie. En tenslotte, neem de politieke verantwoording voor het snel(ler) tot stand komen van de eerste drie punten.” Arno Visser, voorzitter van Bouwend Nederland, benadrukt dat opdrachtgevers en bouwers meer moeten leren van elkaar om vooruitgang te boeken.
Rob Konijn van aannemersbedrijf Germieco maakt zich op zijn beurt zorgen over de gevolgen voor mkb-bedrijven. Meer serieopdrachten betekent in zijn ogen mogelijk dat kleinere bedrijven vaker als onderaannemer werken, in plaats van als hoofdaannemer. Bart Smolders van Heijmans erkent deze zorg, maar wijst op de noodzaak tot efficiënter werken om achterstallig onderhoud en verkeersopstoppingen te voorkomen, ook als dit de markt verandert.
Whitepaper
Dat de aanbestedingsregels een seriematige aanpak helemaal niet in de weg staan heeft het onderzoek van Croon/Huith advocaten laten zien. In opdracht van De Bouwcampus zijn de aanbestedingsregels tegen het licht gehouden. Mr. Louisa Engels schreef hier een whitepaper over waarmee ze het idee wegneemt dat het aanbestedingsrecht een complicerende factor is om de V&R-opgave efficiënter aan te pakken. "Je moet alleen wel vanaf het begin goed voor ogen hebben waarom je meerdere kunstwerken in één uitvraag wil samenvoegen."
De whitepaper nog niet gezien? Lees hem hier:
Klik hier om het rondetafelgesprek terug te kijken
Klik hier voor alle stukken.