Tussen wal en schip

Tussen wal en schip

Schuiven met planningen is in de bouw al jarenlang schering en inslag. Een vergunning laat op zich wachten, een opdrachtgever wijzigt zijn wensen, of er duiken onverwachte knelpunten op in de uitvoering. Gevolg: de planning moet opnieuw.

Het hoort er inmiddels bij, lijkt het. Maar wat vaak over het hoofd wordt gezien, is wat dat betekent voor de partijen die verderop in de keten zitten, met name de toeleveranciers. Zij zijn ‘de stille slachtoffers’ van een sector waarin flexibiliteit aan de voorkant ten koste gaat van leverbetrouwbaarheid aan de achterkant.

Het is een terugkerend patroon: de bestelling voor gevelelementen, kozijnen of badkamersets wordt gedaan, productie wordt opgestart, magazijnen gevuld… en dan schuift het project op. De bouw is er nog niet klaar voor, vergunningtrajecten nog niet rond of er speelt iets anders. En de aannemer weet zelf niet precies wanneer het wel zover is. En de toeleverancier? Die kijkt het aan, rekent door, slaat tijdelijk op, als dat al kan natuurlijk. Maar bovenal hoopt hij dat het uiteindelijk nog ergens goed komt.

In een traditionele bouwpraktijk is dat misschien nog tot daaraan toe. Maar in de opkomende wereld van industriële woningbouw, waar woningen in fabrieken seriematig van de band rollen, werkt dit niet meer. Daar is continuïteit cruciaal. Fabrieken draaien op planning en afname. Als die wordt verstoord, ontstaan niet alleen voorraadproblemen, maar komt de hele businesscase onder druk te staan. Met alle gevolgen van dien voor de opschaling waar we met z’n allen zo hard op inzetten.

Het wordt tijd dat we het schuiven in planningen niet langer als onvermijdelijk accepteren. Natuurlijk is de bouw complex, met veel afhankelijkheden en onzekerheden. Maar dat mag geen vrijbrief zijn voor vrijblijvendheid. Juist in ketens waarin samenwerking en onderlinge afstemming essentieel zijn, moeten we afspraken maken die niet bij het eerste zuchtje tegenwind worden losgelaten.

Wie serieus werk wil maken van industrieel bouwen, moet net zo serieus werk maken van een betrouwbare planning én van het respecteren daarvan. Anders blijven toeleveranciers tussen wal en schip vallen. En wie denkt dat de sector dat lang volhoudt, vergist zich ernstig.

Nynke Sijtsma
Directeur De Bouwcampus