Opdrachtgevers en opdrachtnemers zoeken samenwerking
โ๐๐๐ง๐๐๐ฌ๐ญ๐๐๐ข๐ง๐ ๐๐ง ๐ณ๐ข๐ฃ๐ง ๐๐๐ง ๐ฃ๐ฎ๐ซ๐ข๐๐ข๐ฌ๐๐ก ๐ฉ๐ซ๐จ๐๐๐ฌ ๐ ๐๐ฐ๐จ๐ซ๐๐๐ง ๐๐ง ๐ญ๐ ๐ฐ๐๐ข๐ง๐ข๐ ๐ฉ๐๐ซ๐ฌ๐จ๐จ๐ง๐ฅ๐ข๐ฃ๐ค, ๐๐๐๐ซ ๐ฆ๐จ๐๐ญ๐๐ง ๐ฐ๐ ๐๐๐ก๐ญ ๐ฐ๐๐ญ ๐๐๐ง ๐๐จ๐๐งโ, ๐๐ฅ๐๐ฎ๐ฌ ๐๐๐ง ๐๐๐ง๐ฐ๐๐ณ๐ข๐ ๐ ๐จ๐ฉ๐๐ซ๐๐๐ก๐ญ๐ ๐๐ฏ๐๐ซ ๐ญ๐ข๐ฃ๐๐๐ง๐ฌ ๐๐ฉ๐๐ซ๐๐ญ๐ข๐ ๐๐๐๐ค๐ฌ๐ญ๐๐ ๐. ๐๐ ๐๐ข๐ฃ๐๐๐ง๐ค๐จ๐ฆ๐ฌ๐ญ ๐จ๐ฉ ๐๐ ๐๐๐๐ซ๐ฎ๐๐ซ๐ข ๐๐ซ๐๐๐ก๐ญ ๐จ๐ฉ๐๐ซ๐๐๐ก๐ญ๐ ๐๐ฏ๐๐ซ๐ฌ ๐๐ง ๐จ๐ฉ๐๐ซ๐๐๐ก๐ญ๐ง๐๐ฆ๐๐ซ๐ฌ ๐๐ข๐ฃ ๐๐ฅ๐ค๐๐๐ซ ๐จ๐ฆ ๐ก๐๐ญ ๐๐๐ฅ๐๐ง๐๐ ๐๐๐ง๐ญ๐๐ฅ ๐ข๐ง๐ฌ๐๐ก๐ซ๐ข๐ฃ๐ฏ๐ข๐ง๐ ๐๐ง ๐จ๐ฉ ๐๐๐ง๐๐๐ฌ๐ญ๐๐๐ข๐ง๐ ๐๐ง ๐ญ๐ ๐๐๐ฌ๐ฉ๐ซ๐๐ค๐๐ง. ๐๐๐ญ ๐๐ฏ๐๐ง๐๐ฆ๐๐ง๐ญ ๐๐จ๐จ๐ ๐๐๐ง ๐ฎ๐ง๐ข๐๐ค ๐ค๐ข๐ฃ๐ค๐ฃ๐ ๐ข๐ง ๐๐ ๐ค๐๐ฎ๐ค๐๐ง ๐ฏ๐๐ง ๐ฆ๐๐ซ๐ค๐ญ๐ฉ๐๐ซ๐ญ๐ข๐ฃ๐๐ง ๐๐ง ๐๐ซ๐๐๐ก๐ญ ๐๐๐ญ๐ซ๐จ๐ค๐ค๐๐ง๐๐ง ๐ฌ๐๐ฆ๐๐ง ๐จ๐ฆ ๐ญ๐ ๐ฐ๐๐ซ๐ค๐๐ง ๐๐๐ง ๐๐๐๐ข๐๐ขรซ๐ง๐ญ๐๐ซ๐ ๐๐ง ๐๐๐๐๐๐ญ๐ข๐๐ฏ๐๐ซ๐ ๐๐๐ง๐๐๐ฌ๐ญ๐๐๐ข๐ง๐ ๐ฌ๐ฉ๐ซ๐จ๐๐๐ฌ๐ฌ๐๐ง.
Het aantal inschrijvingen neemt drastisch af. Om deze neerwaartse spiraal te doorbreken, moeten opdrachtgevers en opdrachtnemers beter met elkaar in gesprek. Op initiatief van Sander den Blanken (BAM) sloegen Bouwend Nederland, De Bouwcampus en diverse marktpartijen daarom de handen ineen. Olaf Dirkx, algemeen directeur van Wagemaker, gaf een toelichting op het ontstaan van Operatie Backstage. โTijdens de Infra Marathon in mei 2024 werkten experts 49 uur lang aan vernieuwingen binnen de infra-sector, waarbij de schaarste aan personeel en de dalende inschrijvingen op aanbestedingen belangrijke themaโs waren.โ Uit die sessie kwam dan ook het idee om opdrachtgevers een kijkje te geven in de overwegingen en processen van marktpartijen. Dit met als doel efficiรซntere en transparantere transacties te bereiken.
De bijeenkomst in het hoofdkantoor van Bouwend Nederland in Zoetermeer begon met meer dan zestig deelnemers met een plenaire opening waarin de centrale vraag werd gesteld: Hoe kiest een opdrachtnemer een opdrachtgever? Verschillende bedrijven deelden hun inzichten en gaven opdrachtgevers een beter beeld van de keuzes die marktpartijen maken. De discussie draaide onder andere om hoe opdrachtgevers aantrekkelijker kunnen worden voor inschrijvingen en hoe aanbestedingsprocedures efficiรซnter en realistischer kunnen worden ingericht. Om de dialoog te stimuleren legde Amy Zijlmans, transitiemedewerker bij De Bouwcampus de zaal een drietal stellingen voor. Is er echt een afname van interesse? Sommige deelnemers vonden dat er nog steeds voldoende bedrijven meedingen naar opdrachten, terwijl anderen de afname van inschrijvingen als een serieus probleem benoemden. โWe weten hoe het nu is, maar hoe voorkomen we een doemscenario?โ, vroeg Amy aan de aanwezigen. Hierop werd gereageerd dat interactie en luisteren naar elkaar cruciaal zijn om negatieve trends te keren. Op haar laatste vraag; โwie heeft de meeste last van de afname in inschrijvingen? luidde de conclusie: niet alleen opdrachtnemers en opdrachtgevers, maar vooral burgers die afhankelijk zijn van infrastructuur. โEen brug die niet vervangen kan worden, heeft grote gevolgen voor bereikbaarheid en economische vitaliteitโ, merkte iemand in de zaal op.
Inzichten
In verschillende rondes deelden bedrijven vervolgens hun perspectieven. Patrick Kemperman (BAM Infra Nederland), Geert-Jan van Oosterhout (Dura Vermeer) legden uit hoe bedrijven bepalen op welke aanbestedingen ze inschrijven. โDe winstmarges zijn vaak klein, waardoor we selectiever zijn in waar we op inschrijvenโ, aldus Kemperman. โZo pakken we complexe projecten met hoge risicoโs minder vaak op. En ook spelen contractvoorwaarden en financiรซle randvoorwaarden een grote rol in de keuze om al dan niet in te schrijven.โ
Van Oosterhout benadrukte op zijn beurt dat opdrachtgevers realistischer moeten zijn in hun planning en contractvormen. โAanbestedingen die slechts vaag aangeven dat ze ergens in Q1 worden gepubliceerd, maken een strategische planning moeilijk. Bij ons is het dan al gelijk over.โ Ook tenderkostenvergoedingen kwamen aan bod: ze zijn vaak onvoldoende en vormen daarmee een drempel voor deelname. Tot slot benadrukte het tweetal dat duurzaamheidsambities best wel een grotere plek in de uitvraag mogen krijgen. Kemperman: โAls ik drie tenders heb waarvan er รฉรฉn uitvraagt op extreem emissieloos werken, dan kies ik die.โ Het is een opmerking die voor een aanwezige in de zaal een eyeopener is. โWij hebben in onze gemeente vaak een discussie over de vraag hoe hoog je de duurzaamheidslat in een uitvraag moet leggen. Uit angst om marktpartijen af te schrikken. Maar die angst blijkt dus ongegrond.โ
Klantgerichtheid
Tijdens de tweede ronde, met onder andere Olaf Dirkx (Wagemaker) en Erik Deuring (Antea Group), werd besproken hoe bedrijven strategische keuzes maken. Klantgerichtheid en duurzame relaties zijn essentieel, net als het durven kiezen voor klanten die waarde toevoegen. โInkoopkalenders van overheden moeten betrouwbaarder worden, zodat marktpartijen strategische keuzes kunnen maken en efficiรซnter kunnen werkenโ, bracht Olaf Dirkx naar voren.
Een belangrijk discussiepunt was de voorkeur voor raamcontracten boven losse aanbestedingen. โDoor op lange termijn samen te werken, kunnen partijen risicoโs verminderen en efficiรซnter opererenโ, aldus Erik Deuring. Voor zowel Olaf Dirkx als Erik Deuring geldt dat een opdrachtgever die in samenwerking wil werken hoger scoort dan de opdrachtgever die traditioneel wil werken. Een vertegenwoordiger van de gemeente Amsterdam gaf aan dat zij regelmatig feedback vragen van opdrachtnemers om processen te verbeteren, maar erkende dat er nog stappen te zetten zijn in transparantie en consistentie.
Capaciteit als knelpunt
De derde ronde bracht verdere inzichten van de bedrijven SPIE, Istimewa en Damsteeg BV. Hier kwam onder andere naar voren dat aanbestedingskosten en de inspanningen die ermee gemoeid zijn, vaak niet in verhouding staan tot de uiteindelijke opdracht. Hans de Wit (Damsteeg BV) benadrukte dat realistische budgetten en een duidelijke planning essentieel zijn om inschrijvingen aantrekkelijk te houden. Daarnaast bleek dat selectiviteit in inschrijven toeneemt: waar bedrijven vroeger op 300 tenders inschreven, zijn dat er nu nog maar 100. โMaarโ, benadrukte Hans de Wit, โwel met een hogere scoringskans.โ Danny de Boer van SPIE keek na afloop terug op een interessante ochtend. โHet was een open bijeenkomst met leuke opmerkingen, ook van de opdrachtgevers. Zoals bijvoorbeeld van een gemeente die aan ons vroeg of het zou helpen als ze vooraf een presentatie over een project zouden geven. Dan krijg je ook een interactie.โ
Dialoog
Tijdens de plenaire afsluiting van deze eerste Operatie Backstage klinkt de behoefte aan interactie duidelijk door. โWe moeten met elkaar meer de dialoog zoekenโ, aldus รฉรฉn van de aanwezigen. En een ander: โMeer het open gesprek met elkaar voeren. Aanbestedingen zijn een juridisch proces geworden en te weinig persoonlijk. Ook zijn we als opdrachtgevers onvoldoende in staat om voorspelbaar te zijn. Daar moeten we aan werken.โ
Alle aanwezigen waren het er over eens dat deze eerste Operatie Backstage naar meer smaakte. Een tweede editie in de regio Zwolle is al in de maak.