• Start
  • Nieuws
  • Lessons learned: Wat moet ik morgen anders doen?

Lessons learned: Wat moet ik morgen anders doen?

 Lessons learned: Wat moet ik morgen anders doen?

Een swingende presentatie over project DOEN, enthousiast publiek en echt de DOEN-vibe in de zaal. Genieten dus! De ideeën, kritische vragen en tips vliegen ons om de oren. Dit zijn de momenten waarop wij als team twinkelen. We zien dat de intensieve voorbereiding met het team maakt dat we allemaal goed weten wat we doen, hoe we dat doen en vooral WAAROM we het doen. Dit helpt ons om onze boodschap en lange termijndoelen herkenbaar uit te dragen. Maar opeens staan we met onze mond vol tanden…

Door: Projectteam DOEN 

Geplaatst: 15 augustus 2016

Deel deze pagina

Anders

‘Leuk hoor die lange termijn doelen van project DOEN, maar wat moet ik morgen nou anders gaan DOEN?!’

Dit is één van de moeilijkste vragen voor ons en we hebben geen specifiek antwoord. Wel hebben we ideeën te over! Het is een riskant onderwerp om over te schrijven, want we weten dat er genoeg mensen zijn die de zaken die we hier behandelen al lang en breed toepassen of zelfs hebben uitgevonden. Toch willen we deze lessons learned delen, niet om eens voor altijd een antwoord te geven, maar om eens onze ideeën en ervaringen over te dragen.

Een vraag is een vraag, geen oplossing

Misschien is dat dan ook meteen een van de karakteristieke eigenschappen die wij bij DOEN toepassen en een eerste idee wat je morgen anders kan doen:

Benader de vraag als een vraag en niet als een potentiële oplossing.

Als we als team DOEN één ding zeker weten, is het dat we niet overal antwoord op hebben. Onze eerste stap is daarom vaak om juist de vraag duidelijker te krijgen. Er zijn een aantal soorten vervolgvragen te gebruiken:
Wat is eigenlijk de vraag? Wie stelt de vraag? Wat wil diegene met zijn vraag bereiken? Waarom wordt déze vraagt gesteld en niet een andere vraag? Wie kan helpen met het antwoord? Is dit al eerder gedaan?

Hou je in en geef niet meteen antwoord

Het met elkaar uitpluizen van de vraag helpt vaak op korte termijn niet(!). Soms wordt het vraagstuk er onduidelijker van en lijkt een antwoord verder weg dan ooit. Wanhoop niet, hier moet je doorheen. Je bent namelijk samen een ‘dossiertje’ aan het bouwen waarin je verschillende aspecten van de vraag verkent en aannames met betrekking tot de vraag benoemt. Je zult merken dat je door de kennis die je over de vraag hebt opgedaan, het antwoorden makkelijker is en dat je ook beter kan onderbouwen WAAROM je dit antwoord geeft. Dit proces kan behoorlijk intensief zijn. Het vraagt een open houding van het team en vertrouwen in elkaar. Ook als je het niet met elkaar eens bent.

De bedoeling

Misschien wel de belangrijkste drijfveer voor iedereen in het team: De bedoeling.
We zijn er van overtuigd dat je alleen trots op je werk kan zijn, als je ook vol geloof hebt in de aanpak van je werk. Een regel (in de zin van: een werkwijze, een kader, een ongeschreven regel, een instrument, etc.) kan zeker bijdragen aan die trots, maar dan moet je wel achter die regel staan en deze dus begrijpen! Het is voor ons dus van groot belang in ons werkplezier dat we begrijpen waarom we iets doen. Pas dan kunnen we achter onze werkwijze staan en er ook trots op zijn. Dit heeft dus als keerzijde dat we dus ook echt teleurgesteld zijn als we iets moeten doen wat we niet begrijpen of kunnen uitleggen. 

Tip

Onze tip (of misschien wel vraag) is dus:

Zorg dat er altijd iemand is die de bedoeling van een regel kan uitleggen.

Iemand (en het liefst natuurlijk meerdere personen) die begrijpt waar de regel vandaan komt, waar hij toe dient, en waarom juist deze regel bijdraagt aan het bereiken van het beoogde doel (lees: de bedoeling). Het heeft geen zin om de bedoeling van een regel alleen op te schrijven. Juist de dialoog hierover helpt aan beide kanten om inzicht te krijgen en daarmee zowel de regel zelf, als de toepassing ervan  te verbeteren.

En andersom:

Zorg dat als je een regel toepast, dat je (in ieder geval op hoofdlijnen) begrijpt waarom deze regel belangrijk is.

Een kader/regel is een middel om een bepaald doel te bereiken. Het is dus van groot belang dat je weet welk doel er achter een regel zit en hoe de regel bijdraagt aan het bereiken van dat doel. Alleen dan kun je de check doen of hij ook in jouw situatie van toegevoegde waarde is voor het bereiken van het beoogde doel. Mocht je het gevoel hebben dat een regel in jouw situatie niet van toegevoegde waarde is, ga dan het gesprek aan met iemand die er verstand van heeft en verken samen de oplossingen. In je eentje onder de radar regels ontduiken is geen oplossing. Daar leert de organisatie immers niets van! 

Meer informatie

Meer weten over Project DOEN? Bekijk het co-creatielab