Duurzaam is niet zo boeiend

Duurzaam is niet zo boeiend

Er lijkt geen einde te komen aan de hipheid van duurzaamheid. Van biologisch geteeld eten tot ecologische kleding en van energiezuinig bouwen tot afvalrecycling: ‘groen’ is booming. Dat is het al ruim een decennium, een stuk langer dan de meeste trends het uithouden. Waar je tien jaar geleden de blits maakte met de term ‘cradle to cradle’ (van het gelijknamige boek uit 2002), raken we tegenwoordig niet uitgesproken over circulair en biobased. Gelukkig maar, want als we de planeet leefbaar willen houden dan moeten we verstandig omgaan met haar bronnen. Toch? 

Geplaatst: 28 januari 2016

Deel deze pagina

Lekker belangrijk

Daar stuiten we meteen op de keerzijde van deze ogenschijnlijke populariteit. We weten allemaal dat we de planeet leefbaar moeten houden, maar zeg eens eerlijk: ben jij er in je dagelijkse leven structureel mee bezig? Wat ook niet helpt is dat duurzaamheid een containerbegrip is: het valt op eindeloos veel manieren uit te leggen en in te vullen. Daarmee is ‘duurzaamheid’ in zijn algemeenheid voor de meeste van ons - consumenten en bedrijven - eigenlijk helemaal niet relevant. Wat wel relevant is? Comfort. Gezondheid. Plezier. Een dak boven je hoofd. Om maar wat te noemen.

Geen doel, maar een middel

“Duurzaamheid is geen doel, maar een middel”, beaamt Gertjan de Werk, programmamanager bij D-Exto (TU Delft) en het LDE Centre for Sustainability. Tijdens de officiële lancering van De Bouwcampus vertelde hij de aanwezigen hoe hij festivals gebruikt als proeftuin voor stedelijke innovatie. “In eerste instantie wilden we met het D-Exto Paviljoen gewoon laten zien wat voor vette dingen we doen op de TU. Maar een festival is een ronkende bende vol problemen en uitdagingen. Vergelijkbaar met een stad, maar dan op een kleinere schaal. We zagen al snel de mogelijkheden.”

Samen doen

Op de festivals komen de TU-studenten in contact met een veelvoud aan bedrijven. “Dat is waar een duurzaam project begint: bij het proces.” De Werk benadrukt dat dit niet betekent dat je er eindeloos over hoeft te praten. “Ga het gewoon doen! Durf op je bek te gaan, dan doe je het daarna beter.” Gezamenlijk ontwikkelden ze uiteenlopende oplossingen, zoals tijdelijke houten hotels, afval beperkende tenten en cradle to cradle koptelefoons voor de silent disco. De samenwerking was daarbij essentieel: tussen de wetenschappers en de bedrijven, maar ook met de eindgebruikers.

Duurzame impact

De impact van D-Exto strekt verder dan de verbeteringen op het betreffende festival. Na afloop nemen de betrokkenen de resultaten met zich mee: de bedrijven in hun werkwijze of strategie, de bezoekers in hun algemene perceptie of gedrag en D-Exto bij een volgend festival en in een stedelijke opgave. De exacte vertaling verschilt per betrokkene, maar de wijze waarop is gelijk: onmiskenbaar duurzaam.

Renate van Roosmalen,
Marketing- en communicatieadviseur SBRCURnet

Logo SBRCURnet

Op 13 januari 2016 gaf Gertjan de Werk een lezing tijdens de officiële lancering van De Bouwcampus. Bekijk hier een sfeerimpressie van de dag.  

Meer weten over festivals als proeftuin voor duurzame innovatie? Bezoek de website van D-Exto.