• Start
  • Nieuws
  • Bijeenkomst Thematrekkers en kernteam Open Leeromgeving

Bijeenkomst Thematrekkers en kernteam Open Leeromgeving

Bijeenkomst Thematrekkers en kernteam Open Leeromgeving

Donderdagmiddag 23 mei kwamen de thematrekkers en het kernteam van de Open Leeromgeving Circulaire Viaducten en Bruggen bij elkaar bij Movares in Utrecht, op uitnodiging van Bert Hesselink van themalijn Materiaal. Bert vertelde kort over de activiteiten waarop zij zich richten. Er werden enkele inhoudelijke presentaties gegeven en de thematrekkers vertelden over de voortgang van hun team.

Geplaatst: 24 mei 2019

Deel deze pagina

Circulair is geen hippe term

Presentatie MatthijsWithagenBert introduceerde jong talent Matthijs Withagen, Adviseur Duurzaamheid bij Movares, die ons meenam in zijn circulaire visie. Wat hem betreft geen hippe term, maar een echt onderdeel van duurzaamheid. Matthijs is geïnteresseerd in de vraag hoe we kunnen voorkomen dat we het milieu belasten. Hij liet ons nader kennismaken met het overzicht van circulaire maatregelen van circulaire bruggen en viaducten. Ook benadrukte hij het anders gebruiken van grondstoffen zoals zijn eigen ‘rebotl’ schoenen van Timberland gemaakt van plastic flessen. Hij presenteerde de elf stappen die Movares gebruikt in het advies om te komen tot totale circulariteit. Tot slot gaf Matthijs de thematrekkers van de Open Leeromgeving vijf tips mee:

  1. Begeleid het proces
  2. Inspireer en enthousiasmeer
  3. Waardeer maatregelen
  4. Bewaak acties
  5. Formuleer contracteisen

Bekijk hier de presentatie van Matthijs.

Hoe meet je de impact van circulariteit?

Hierna was het woord aan Rob Valk van Rijkswaterstaat en Menno van Oeveren van Van Hattum en Blankevoort, beide van het bouwteam van het circulaire viaduct. Het circulaire viaduct in Kampen ontwikkelt parallel aan de Open Leeromgeving en het team ontwikkelt zich van bouwteam naar ontwikkelteam. Dit was het eerste contactmoment na de start van de Open Leeromgeving op 12 maart om bevindingen met elkaar te delen. De afgelopen maanden zijn veel meetgegevens verzameld. Nu zit het team in de fase ‘Wat kun je daarmee?’ en ‘Wat is nodig?’ De lastige vraag blijft hoe we de impact van circulariteit kunnen meten. Ook onderneemt het team stappen om een andere partij dan Rijkswaterstaat te vinden voor een tweede locatie. Dit omdat het dan volgens hen een weergave is van wat we ‘in het echt’ in de circulaire bouweconomie tegen gaan komen. Tot slot deelden ze met de thematrekkers de vragen waar ze tegenaan lopen zodat zij hun zoektocht kunnen delen. Dit riep veel herkenning op en het is een bevestiging dat het antwoord niet altijd voor de hand ligt.

Bekijk hier de presentatie van Rob en Menno

Presentatie Rob Menno

Voortgang van de teams

Presentatie thematrekkerTwee uur gaat snel voorbij en in een soort van pressure cooker deelden de verschillende thematrekkers hun voortgang tot nu toe. Mayke Gerardts (ING) en Karlijn Mol (Dura Vermeer) van de themalijn Business- en Valuecase vertelden over hun modulaire actiegerichte opzet van het businessmodel. Maarten van Santvoort (Heijmans) en Koen van der Kroon (Rijkswaterstaat) over hoe zij naar Ketensamenwerking kijken als een cirkel van verbinding. Jan van Asten (Provincie Noord-Holland) van de themalijn Ontwerp gaf heel goed het dilemma binnen het team weer wanneer men vindt dat een ontwerp acceptabel is i.p.v. het ideale na te willen streven. Bert Hesselink (Movares) van themalijn Materiaal gaf weer wat een enorme energie in het team zit en dat ze met acht man hebben geluncht en daarna de LCA-beurs hebben bezocht. Ook hebben ze voor volgende week een expeditie naar IKEA op het programma staan.

Expedities en symposium

Vanuit het kernteam worden twee expedities georganiseerd op 7 juni naar Madaster en op 8 juli naar het Philips Innovation Center. Hiervoor zijn nog een beperkt aantal plaatsen beschikbaar.

Met elkaar werken de teams toe naar het symposium van 28 juni waarin zij, op de drempel van de vakantie, zullen presenteren wat ze tot nu toe aan indrukken hebben opgehaald en zullen de deelnemers essentiële vragen verduidelijken.

Meer informatie

Klik hier voor meer informatie over de Open Leeromgeving Circulaire Viaducten en Bruggen.