ConsulTable: Smart Mobility

ConsulTable: Smart Mobility

Bij de ConsulTable in juni hebben we een kijkje genomen bij de verkeers- en innovatiecentrale in Helmond. We werden ontvangen door directeur Lex Boon van de Automotive Campus, waar de centrale onderdeel van uitmaakt. De taak van Lex is om in 5 jaar tijd de Automotive Campus tweemaal zo groot en hét centrum voor de Automotive in Nederland te maken.  

Geplaatst: 12 juli 2017

Deel deze pagina

Blog ConsulTable door Annoesjka Nienhuis, Bertjan de Boer en Cor Klaassen

Lex Boon, Bram Hendrix (manager Smart Mobility bij AutomotiveNL) en Bertjan de Boer (senior adviseur verkeer Advin) hebben ons bijgepraat over de nieuwste ontwikkelingen, bottlenecks en de volgende stappen op het gebied van Smart Mobility. 

Nieuwste ontwikkelingen

  • Alles is verbonden in de toekomst, dus ook voertuigen. Er staat nu langs de weg: ‘navigatie uit’, dat wordt ‘navigatie aan’, zeker bij wegwerkzaamheden. In Nederland halen we de matrix borden al weg, de info van de borden wordt vervangen door info in de auto via bijvoorbeeld de mobiele telefoon. 
  • Eindhovense studenten hebben de eerste bus die rijdt op mierenzuur ontwikkelt. Mierenzuur, officieel hydrazine, is een duurzame, CO2-neutrale, veilige en vloeibare energiedrager als alternatief voor waterstof.
  • Smart Mobility is niet alleen een kans om de bereikbaarheid en de leefbaarheid te verbeteren, het is ook een innovatieve markt waarop Nederland een koplopersrol wil innemen.
  • Door de opkomst van zelfrijdende taxi's, deelauto’s, Uber en beter OV zijn er minder parkeerplaatsen nodig. In de grote steden wordt de parkeernorm steeds lager, in Amsterdam is net een lagere parkeernorm aangenomen van 0 tot maximaal 1 parkeerplaats per woning. In de binnenstad van Rotterdam worden parkeerplekken al opgeofferd voor terrassen. Als reactie hierop heeft Q-Park hun bezittingen van de hand gedaan. Met de inzet van parkeersensoren ontstaat een beter beeld van het gebruik van de aanwezige parkeerplaatsen op straat.
  • Blue Mobility: de Noord-Hollandse bruggen zijn uitgerust met sensoren en gekoppeld aan de verkeerscentrale. De verkeerscentrale kan dan bij grote drukte de bruggen dichtlaten en op de rustige tijden de bruggen openen voor het vaarverkeer.
  • Smart Mobility wordt ook gebruikt op de bouwplaats om de bouwlogistiek met ICT te verbeteren en om de werkomgeving voor de werknemers veiliger te maken. 
  • De elektrische fiets is enorm in opkomst en zal de smart mobility transitie versnellen. 

Bottlenecks

  • Vraagstukken rond cybersecurity en privacy.
  • Er is nog te weinig data openbaar beschikbaar.
  • De transitie naar floating car data is complex. Al 15 jaar lijkt het of de data op korte termijn op grote schaal gebruikt gaat worden, maar in de praktijk blijkt dit anders.
  • Door de complexiteit ondernemen organisaties niks meer en verstarren ze. Terwijl er door de vele onzekerheden ook veel kansen zijn.
  • Het aanpassen van de wet- en regelgeving. Bijv. bij platooning (vrachtwagens in een rij achter elkaar) heb je alleen in de eerste vrachtwagen nog een chauffeur nodig en bespaar je op chauffeurs in de opvolgende wagens. Nu mag dat nog niet van de wetgeving. Dit kun je oplossen door in de regels het woord ‘rijtijd' te vervangen door ‘werktijd'. De wetgeving knelt ook bij zelfrijdende voertuigen.
  • Verkeersmanagement en voertuig automatisering moeten bij elkaar komen, zie de afbeelding hieronder.

Dutch Roadmap

Te maken volgende stappen

  • Overheden kunnen veel meer data open en transparant delen, zodat de markt met die data slimme diensten kan bedenken. Overheden in Nederland zijn bezig verkeersdata openbaar te maken. Er komt steeds meer info in de Nationale Databank Wegverkeersgegevens (NDW). Belangrijk daarbij is dat overheden een visie hebben over welke data ze vrij willen, mogen en kunnen geven, wat bruikbaar is en op welke manier je de relevante data aanbiedt. 
  • Vraaginnovatie kan de transitie versnellen. De provincie Brabant en haar partners nodigen de markt bijv. uit om met oplossingen voor een hardnekkig knelpunt in de infrastructuur te komen, incl. het budget te noemen dat ze voor de oplossing over hebben i.p.v. het al zelf in te gaan vullen. 
  • De rol van de overheid verschuift van bepalen naar faciliteren door kleine stappen te zetten en veel te experimenteren (scrum, agile of design denken). 
  • Wat je nu koopt is over 2 jaar alweer verouderd, dus ontwerpen voor hergebruik wordt steeds relevanter. 
  • Goed nadenken over welke (beleids)afwegingen je maakt bij het toepassen van al die nieuwe technologieën. Zet als overheid bijv. in op 100% emissieloos OV. Het doel bepaald welke combi’s van technieken de markt dan inzet. 
  • Het gaat om een wereldmarkt. Voor bedrijven wordt het pas echt interessant wanneer Nederlandse innovaties op grote schaal verkocht kunnen worden in landen zoals China. Die innovaties kunnen in Nederland omdat we hier het juiste klimaat hebben ontwikkeld met slimme bedrijven, Universiteiten én overheden die open staan voor verandering. Dankzij de zogenoemde Triple Helix lukt in Nederland wel, wat in de landen om ons heen niet op straat kan.

In 2004 is de ConsulTable gestart binnen het programma van PSIBouw. De ConsulTable maakt deel uit van het netwerk van De Bouwcampus en is een tafel voor adviserend ingenieurs die actief zijn in de sector van de gebouwde omgeving. De tafel bestaat uit circa tien enthousiaste netwerkers en beïnvloeders uit private en publieke consultancybureaus. De tafel komt vijf keer per jaar op wisselende locaties bijeen, waarbij een positief kritische kijk op de eigen rol in de sector niet uit de weg wordt gegaan. Lees meer over de ConsulTable in het co-creatielab.